بررسی کامل بازار کار برق خودرو

بازار کار برق خودرو در ایران و کشورهای دیگر کاملا متفاوت است. بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که بازار کار این حوزه چگونه است؟ آیا می‌توان در این حوزه تا سال‌های زیادی فعالیت کرد؟ دوره‌های زیادی برای آموزش برق خودرو وجود دارد که با شرکت در آن‌ها می‌توان به یک متخصص تبدیل شد. زمانی که تخصص کافی را کسب کردید، باید به دنبال شغل مناسب خود باشید. با کسب مدرک یا  تخصص می‌توانید با عنوان‌های مختلف مشغول به کسب درآمد شوید. اگر بازار کار برق خودرو برای شما چالش برانگیز است، در ادامه به بررسی وضعیت آن در حال حاضر و سال‌های آینده در ایران خواهیم پرداخت.

بررسی کامل بازار برق خودرو

بررسی صفر تا صد بازار برق خودرو در ایران

همان طور که می‌دانید صنعت خودروسازی کشور ایران از سال 1339 شروع به فعالیت کرده و تا به امروز توانسته است پیشرفت‌های زیادی را کسب کند. به جرات می‌توان گفت که ایران در خاورمیانه حرف اول را در تولید خودرو می‌زند و بیشترین خودروهایی که در سال تولید می‌شود مربوط به کشور ما است.

در سال‌های اخیر، با گسترش تحریم‌ها و ایجاد تورم در اقتصاد کشور، وضعیت تولید و فعالیت صنایع کشور با مشکلات متعددی روبرو شده است که روی استفاده از  تکنولوژی‌های روز دنیا تاثیر گذاشته است. در نتیجه، رشد این صنایع در بازه زمانی کوتاهی تحت تاثیر قرار گرفته و وضعیت بازار کار هم دچار چالش‌هایی شده است. با این حال، علیرغم تمامی این موانع، نیاز به نیروی متخصص هنوز هم پابرجاست و افرادی که تخصص زیادی دارند و آموزش برق خودرو را بصورت اصول دیده اندُدر بازار کار برق خودرو می‌توانند در مکان‌های مختلف استخدام شده و به کار خود مشغول شوند. درآمد برق خودرو 1402 نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

آموزش برق خودرو خارجی

با توجه به بررسی‌های انجام شده، بازار کار برق خودرو تا چند سال آینده در ایران وضعیت خوبی دارد و می‌توان امیدوار بود. دلیل این امر به خاطر واردات و تولید خودرو های است که سیستم برق و انژکتور آنها با توجه به آپشن ها جدیدی که روی خودرو ها نصب شده اند اهمیت بسیاری پیدا کرده است و با توجه به سرعت به روز شدن تولید اینگونه خودرو ها و حتی تولید ماشین های تمام برقی و هیبریدی نیاز بیشتری به متخصص در این حوزه حس می شود. پس اگر دقت کنید، می‌بینید که بازار کار برق خودرو و مکانیک تا سال‌های زیادی رونق خواهد داشت.

تفاوت برقکار خودرو و مکانیک خودرو

در ابتدا باید بگوییم که برق و انژکتور خودرو  با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی خودرو ها  تخصصی است سوای مکانیک خودرو و خود به تنهایی می تواند منبع درآمد خوبی بشمار بیاید.

مکانیک خودروها مسئولیت تشخیص و رفع مشکلات مکانیکی مانند موتور، گیربکس را بر عهده دارند. متخصصین مکانیک  با دانش عمیق در زمینه اجزای مکانیکی، از جمله تعمیرات روزانه تا مشکلات پیچیده‌تر را برطرف می‌کنند.

اما برقکاران خودرو مسئول بررسی و تعمیر اجزای الکتریکی و الکترونیکی خودروها هستند. آنها با استفاده از دستگاه‌های تخصصی و نرم‌افزارهای پیشرفته، مشکلات مربوط به سیستم‌های برقی را تشخیص داده و رفع می‌کنند.

تفاوت کامل مکانیک و برق خودرو را در این مقاله بخوانید

درآمد برق خودرو در ایران چقدر است؟

با ورود به بازار کار برق خودرو، درآمد زیادی در انتظار شما خواهد بود. با توجه به یک سری عوامل ممکن است این درآمد متغیر باشد. در ادامه عوامل موثر بر درامد برقکار خودرو را بررسی خواهیم کرد:

میزان تجربه

افرادی که به تازگی در این زمینه مشغول به کار شده اند، قاعدتا درآمد بسیار کمتری نسبت به کسانی دارند که چند سال در این زمینه فعالیت کرده اند. اگر قصد دارید درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، بهتر است تجربه لازم برای این کار را کسب کنید.

نوع فعالیت

همان طور که می‌دانید، حوزه برق خودرو یک کار آزاد است و اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید، باید انتظار درآمد متغیر را داشته باشید. اگر کسب و کار خود را راه بیندازید و به نوعی خودتان رییس خودتان شوید، درآمدتان بسیار بالا خواهد بود. در صورتی که به عنوان تکنسین در شرکت‌های مختلف و نمایندگی‌ها مشغول به کار شوید، درآمد معینی خواهید داشت. پس نمی‌توان یک رنج مشخص برای درآمد برقکار خودرو در ایران از بازار کار برق خودرو مشخص کرد.

محل تاسیس تعمیرگاه

اگر قصد تاسیس یک تعمیرگاه را دارید، شهر و محله ای که آن را بنا می‌کنید، بسیار مهم است. بهتر است مناطقی را انتخاب کنید که جمعیت بیشتری داشته باشد. در نتیجه، درآمد شما بیشتر خواهد شد و می‌توانید به خوبی وارد بازار کار برق خودرو شوید.

تعداد تکنسین‌ها و پرسنل

اگر قصد دارید کار خود را گسترش دهید، بهتر است پرسنل جدیدی را استخدام کنید تا بتوانید خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهید. با این کار درآمد شما بیشتر شده و می‌توانید کسب و کار خود را توسعه دهید. پرسنل روی تعمیر برق و انژکتور خودروهای چینی کار خواهند کرد.

میزان مهارت و تخصص

خیلی از مواقع پیش آمده که یک فردی که آموزش برق خودرو را بصورت کاملا تخصصی طی کرده و با سیستم خودرو های جدید آشنایی بیشتری دارد درآمد بالاتری از یک فرد با تجربه را بدست می آورد.پس می توان گفت اگر با برق خودرو آشنایی دارید می توانید با شرکت در یک دوره تخصصی برق خودرو مسیر میانبری را طی کنید.

مهاجرت با برق خودرو

مهاجرت با مهارت برق خودرو

معمولا کسانی که وارد بازار برق خودرو شده اند، به دنبال درآمد بیشتر هستند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای درآمد بیشتر آن را دنبال کنید، مهاجرت است. خوشبختانه این حوزه وضعیت خوبی در مورد مهاجرت دارد و به راحتی با داشتن یک مدرک معتبر و سابقه کار کافی می‌توانید  به کشورهای مختلف مهاجرت کنید.

بسیاری از افراد قبل از وارد شدن به یک حوزه، درباره امکان مهاجرت آن سوالات زیادی دارند. اگر وارد بازار کار برق خودرو شده باشید، احتمالا برای وارد شدن در آن مدرک‌های مختلفی را دریافت کرده اید. یکی از مدرک‌های رایج  در این زمینه، مدرک برق فنی و حرفه ای است که به آن دوره باطری سازی نیز می‌گویند. برای وارد شدن در آن نیاز است که جلسات عملی را بگذرانید تا بتوانید با موفقیت مدرکتان را دریافت کنید. بر خلاف تصور اکثر افراد، امکان مهاجرت با استفاده از این مدرک وجود دارد.

یکی دیگر از راه‌هایی که به راحتی می‌توانید با استفاده از آن مهاجرت کنید، دریافت مدرک بین المللی برق خودرو است. مدارک بین المللی بر روی کارآموزی متمرکز هستند و با دریافت گواهینامه این دوره‌ها به راحتی می‌توانید وارد بازار کار برق خودرو شوید.

زمانی که موفق به دریافت مدرک بین المللی خود شدید، به راحتی می‌توانید پروانه کسب خود را دریافت کرده و کسب و کارتان را تاسیس کنید. همچنین وام‌های خود اشتغالی توسط بانک‌های مختلف در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا به راحتی بتوانید درآمدزایی خود را شروع کنید. این مدارک بین المللی توسط وزارت جهانی کار به طور کامل تایید می‌شوند. پس با در دست داشتن آن‌ها امکان گرفتن جاب آفر برای مهاجرت کاری را نیز خواهید داشت.

با استفاده از چه مهارت‌هایی می‌توان در بازار کار برق خودرو پیشرفت کرد؟

بازار برق خودرو بسیار پررونق است و در صورت داشتن مهارت بالا، به راحتی می‌توانید رشد کنید. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از چه راه‌هایی می‌توان مهارت خود به عنوان یک برقکار را افزایش داد؟ در ادامه به این مهارت‌ها اشاره خواهیم کرد:

مهارت در کار فردی و گروهی

اگر شما قصد فعالیت به عنوان یک برقکار خودرو را دارید، باید بتوانید هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی کار کنید. معمولا در تعمیرگاه‌ها افراد زیادی با یکدیگر به فعالیت می‌پردازند که برای موفقیت در این کسب و کار باید بتوانید با همه پرسنل همکاری کنید.

مهارت در درک سیم کشی خودرو

همان طور که می‌دانید سیستم خودروها بسیار پیشرفته هستند و از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. یک برقکار خودرو باید بتواند با مهارت کافی به تمام قسمت‌های سیستم برق خودرو مسلط شده و تمام سیم کشی آن را درک کند.

تعیین قیمت منصفانه

شما زمانی می‌توانید مشتریان ثابت و درآمد زیادی داشته باشید که قیمت منصفانه ای ارائه دهید. برای خدمات خود قیمت مشخصی را معین کنید تا مراجعین از انتخاب شما رضایت داشته باشند. شرط اصلی داشتن درآمد برقکار خودرو در ایران  به مقدار زیاد، رضایت مشتریان از خدمات شما خواهد بود. برای تعمیر برق و انژکتور کیا و هیوندای و خودروهای دیگر رنج قیمت منطقی تعیین کنید.

افزایش روز به روز تخصص

با توجه به به روز شدن سیستم های برق و انژکتور خودرو های داخلی و وارداتی، شما هم باید روز به روز اطلاعات و تخصص خود را در جهت درک بهتر این خودرو ها بالا ببرید.

کلام آخر

بازار کار برق خودرو در کشور ما وضعیت خوبی دارد و پیش‌ بینی می‌شود که در سال‌های آینده نیز رشد خوبی را تجربه کند. درآمد برق خودرو 1402 در رنج ده تا بیست میلیون خواهد بود. اگر به مهاجرت به کشورهای خارجی علاقه دارید، به راحتی می‌توانید با دریافت مدارک بین المللی و کسب تجربه در آموزش برق خودرو برای آن اقدام کنید. در صورت داشتن سوالات بیشتر در زمینه بازار کار برق خودرو می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

برق خودرو

ترمز دستی برقی (EPB) چیست؟

این سیستم که Electronic Parking Brake یا به اختصار EPB نام دارد، به معنی ترمز پارک برقی شناخته می‌شود. ترمز پارک الکترونیکی (EPB) سیستمی است که در آن اهرم ترمز…

مشاهده نوشته
ترمز دستی برقی EPB
جدیدترین دوره های حضوری مهندس علیمحمدی

برای دریافت آموزش ها ایمیل خود را وارد کنید