مفهوم سیستم CVVT در خودرو چیست؟

سیستم cvvt چیست

Cvvt که مخفف Continuous variable valve timing می باشد، یکی از فناوری‌های صنعت خودرو است که سال‌ها است از آن در اکثر خودروهای دنیا استفاده می شود. مفهموم این سیستم به معنی سیستم تایمینگ متغییر سوپاپ ها می باشد. دراین مقاله قصد دارم نحوه عملکرد سیستم زمان بندی سوپاپ متغیر (CVVT) در موتور را توضیح دهم. سیستم CVVT فناوری است که برای کنترل زمان بندی سوپاپ های هوا و سوخت برای احتراق کامل تر و کارآمدتر به کار می رود که در نتیجه آلایندگی کمتر و قدرت بیشتر را به همراه دارد.

تفاوت زمان‌بندی ثابت در مقابل متغیر

در موتورهای بدون سیستم CVVT ، زمان بندی سوپاپ ثابت است، به این معنی که باز و بسته شدن سوپاپ ها در تمام سرعت‌های موتور ثابت می ماند ودارای راندمان حجمی ثابت می باشند. سیستم تایمینگ متغییر( CVVT ) با اجازه دادن به تغییر این زمان بندی، عملکرد و بازده موتور را را بهبود می بخشد.

نحوه عملکرد سیستم CVVT در خودرو

هدف از استفاده از سیستم CVVT در خودروها، بالا بردن راندمان حجمی موتور در دورهای بالا است. زمانی که دور موتور افزایش می‌یابد، نیاز به تغییراتی در زمان‌بندی بازبودن سوپاپ‌ها و تنظیمات دیگر وجود دارد تا راندمان تنفسی موتور بهبود یابد. با استفاده از سیستم CVVT، این تغییرات به صورت خودکار و دقیق اعمال می‌شوند، که بهبود راندمان حجمی موتور را تسهیل می‌کند. به طور خلاصه، CVVT با تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، به بهبود تنفس موتور و افزایش راندمان آن کمک می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم CVVT

مجموعه CVVT عملاً یک توربین هیدرولیکی است که با فشار روغن کار می‌کند. این مجموعه با استفاده از فشار روغن و مکانیزم داخلی خود، می‌تواند مستقل از چرخ دنده تایمینگ عملیات آوانس را انجام دهد و زمان باز بودن سوپاپ‌ها را افزایش دهد. این افزایش در زمان باز بودن سوپاپ‌ها باعث بهبود تنفس موتور و افزایش راندمان موتور می‌شود. به عبارت دیگر، CVVT با تغییر زمان باز بودن سوپاپ‌ها، به تفس بهتر موتور کمک می‌کند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

تغذیه روغن ورودی به مجموعه CVVT، که نقش کلیدی در عملکرد این سیستم دارد توسط یک شیر برقی به نام OCV انجام می‌شود. این شیر برقی با دستور مستقیم از ایسیوی موتور، جریان ورودی روغن به مجموعه CVVT را کنترل می‌کند. به این ترتیب با تنظیم جریان روغن، زمان باز بودن سوپاپ‌ها و عملکرد مجموعه CVVT تنظیم می‌شود، که در نهایت به بهبود عملکرد و کارایی موتور کمک می‌کند. سیستم های CVVT می توانند با استفاده از یک چرخ دنده متغیر زمان بندی سوپاپ را تنظیم کنند. این چرخ دنده می تواند با تغییر زاویه میل بادامک که توسط فشار روغن کنترل می شود، زمان بندی را تغییر دهد.

نحوه عملکرد چرخ دنده VVT

نحوه عملکرد مجموعه داخلی چرخ دنده vvt

تامین روغن

روغن از سیستم روغنکاری موتور از طریق دو شیار در میل بادامک وارد چرخ دنده VVT می شود.

 

شیر کنترل روغن

این شیر به نام OCV می‌باشد و جریان روغن  را به داخل چرخ دنده VVT تنظیم می کند با توجه به دستور یونیت کنترل موتور ECM

نکته مهم

این سیستم وابستگی شدیدی به کیفیت روغن موتور دارد ، باید برای موتور خودرویی که از این فناوری استفاده می کند از روغن موتور با سطح کیفیت بالایی استفاده شود ، همچنین سرویس های دوره ای خودرو از جمله تعویض روغن و فیلتر روغن می‌بایستی به موقع انجام شود. طبق تجربه کاری که بر روی این سیستم داشته‌ام، اکثر ایرادهای به وجود آمده در این سیستم ناشی از عدم تعویض به موقع روغن موتور و یا استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت در موتور خودرو بوده است.

مزایای استفاده از سیستم cvvt چیست ؟

1.کاهش استهلاک موتور و افزایش طول عمر مفید موتور

2.کاهش چشمگیر مصرف سوخت خودرو

3.بالا نگهداشتن گشتاور در دور‌های مختلف موتور

4.افزایش راندمان حجمی موتور

5.افزایش توان و قدرت موتور و شتابگیری خودرو

6.احتراق کامل سوخت در داخل سیلندر و کاهش گازهای آلاینده

علائم خرابی سیستم CVVT

علائم خرابی سیستم CVVT در خودرو چیست؟

با توجه به عملکرد بسیار ویژه این سیستم در خودرو، در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی در کارکرد آن، ممکن است مشکلاتی در عملکرد موتور خودرو ایجاد شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

1.لرزش شدید موتور در دورآرام

2.بالارفتن چشمگیر مصرف سوخت در خودرو

3.بالا رفتن درجه حرارت موتور و عدم پاسخگویی سیستم خنک کاری در کنترل دمای موتور.

4.کاهش توان و قدرت موتور و عدم شتاب کافی

5.احتراق ناقص سوخت در داخل سیلندر و ثبت خطای احتراق ناقص در سیستم مدیریت موتور.

نحوه عیب یابی سیستم CVVT

عیب یابی سیستم CVVT

برای عیب‌یابی کامل سیستم CVVT، می‌توان به راحتی از دستگاه دیاگ استفاده کرد. این دستگاه با ارتباط با یونیت کنترل موتور و بازدید پارامترهای ورودی به ECU، شامل پارامتر بار موتور، سنسور فشار هوای ورودی، سنسور موقعیت میل سوپاپ و برخی مقادیر دیگر، عملیات عیب‌یابی را انجام می‌دهد. عملیات عیب‌یابی بر روی این سیستم توسط تکنسین‌های مجرب انجام می‌شود که قادرند در کمترین زمان ممکن مشکل خودرو را مشخص و برطرف نمایند.

نحوه گذراندن دوره های آموزشی برق و انژکتور و سیستم‌‌های پیشرفته

دوره‌های آموزشی تخصصی در آکادمی کارنو مهارت، با مدیریت مهندس سپهر علیمحمدی، به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند. این دوره‌ها با بهره‌گیری از تجربه چندین سال کار علمی و عملی، می‌توانند به علاقه‌مندان این حوزه کمک کنند تا در کمترین زمان ممکن به بتوانند به عنوان یک متخصص در بازار کار مشغول به فعالیت شوند.

مهندس سپهر علیمحمدی

مهندس سپهر علیمحمدی

مطالب مرتبط

برق خودرو

ترمز دستی برقی (EPB) چیست؟

این سیستم که Electronic Parking Brake یا به اختصار EPB نام دارد، به معنی ترمز پارک برقی شناخته می‌شود. ترمز پارک الکترونیکی (EPB) سیستمی است که در آن اهرم ترمز…

مشاهده نوشته
ترمز دستی برقی EPB
جدیدترین دوره های حضوری مهندس علیمحمدی

برای دریافت آموزش ها ایمیل خود را وارد کنید